Blogg

21-04-2012

Elias Gerner

Igår lördag (21/4) drog jag, sjunne och bengan till en liten insjö för att fiska lite gädda. När vi kom ner till båten blåste det ganska kraftigt för att vara ute med en liten roddbåt. Men vi åkte ut ändå, vårat första stopp var en liten vass som inte resulterade i någon fisk. Dagens nästa stopp var en stor vik, där hela viken låg i lä, men på det här stället hade vi iallfall en kontakt men anars var det inte mycket action. Dem två kommande timmarna blev riktigt sega utan en enda kontakt. Vi hittade en ny vik som låg helt i lä där sjunne lyckades kroka en liten gädda och inte många minuter senare hade jag också lyckat kroka en fisk, och under indrillningen av min fisk krokade sjunne en till som tyvärr släppte. Jag tog upp min fisk krokade av den och släppte tillbaka den och började kasta igen, jag kastade på det stället som sjunne hade tappat sin fisk och där satt ännu en gädda för min del, även denna var väldigt liten, vi fiskade ett tag till på denna plats utan någon kontakt. Efter cirka en timme utan någon kontakt kom vi in till en liten vik där vi stannade och efter några kast kom det en gädda och klippte betet precis när jag skulle lyfta upp det ur vattnet, gäddan slog vid ytan och jerkbaitet flög ur munnen, bengan hade under dagen inte haft en enda kontakt så han började bli lite frustrerad. Efter att jag tappat min gädda kastade bengan ut och lyckades kroka samma gädda som jag bommade 30 sekunder tidigare och det var riktigt roligt att se. Någonting som är värt att poängtera är att det var bengans första gädda för året :D Vi låg kvar i samma vik ett tag till och bengan lyckdes peta upp en fisk till. Efter det fiskade vi i ungefär två timmar till utan en enda kontakt så vi bestämde oss för att åka hem.

16-04-2012

Mathias "Bengan" Bengtsson:

Idag så lyckades jag,"Sjunne" och Elias ta oss bort till en liten insjö för några timmars fiske, det var en ganska seg och blåsig start på fisketuren men Elias och "Sjunne" fick prova på lite flugfiske vilket verkade göra dem väldigt nöjda och vid ca 20:00-20:30 så fick "Sjunne" äntlligen napp. En liten gädda på ca 1 kilo, ingen enorm fångst men det blev i alla fall en fisk på kroken även denna gång. Tyvärr så lyckade "Sjunne" bli biten i fingret och tappade gäddan ner i vattnet igen innan vi fick någon bild på den. Men det blev en dag med napp äv även om det bara blev en liten gädda så är vi nöjda med dagen!

09-04-2012

Idag så har vädret här borta i karlstad varit otroligt dåligt, det har regnat och blåst konstant hela dagen
så därför så har jag inte kunnat ta mig ut för att fiska något. Däremot så har jag istället suttit inne och tillverkat lite flugor av materiel som de flesta har hemma eller har väldigt lätt att få tag på!

dsc-0071.jpg En liten fluga som jag gjorde ganska snabbt och enkelt. Just den här flugan är ca 6 cm lång.

Material: En dubbelkrok, lite påskfjädrar(valfri färg) och rostfriståltråd(jag köpte min på clas ohlson)

dsc-0072.jpgEn större gäddfluga som tog lite längre tid än den mindre men fortfarande gjord av väldigt simpelt och billigt material.

Material: Tråd från en damvippa(Om du inte vill klippa sönder din egen så finns det att köpa billigt, köpte min på Ica för ca 20kr), Rostfri ståltråd och en stingerkrok(finns i de flesta fiskebutiker). Jag använda även en liten bit rosa påskfjäder som material bak i stjärten.

Jag har däremot inte hunnit testa dessa flugor än, men så fort vädret tillåter så ska jag ta mig ut och fiska, självklart kommer resultatet upp här!

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)